reklama

Edit Piaf alias Vrabec

Spomienky z detstva pretkané piesňami francúzskej šansonierky Edith Piaf ma podnietili pozrieť si film, ktorý mi čiastočne po rokoch poskytol ďalšiu kúsok pri skladaní osobnosti mojej mamy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Moje prvé stretnutie s touto ženou s výnimočným hlasom je spojené s mojou mamou. Pamätám si, ako som raz večer prišla za ňou do kuchyne požiadať ju, aby tú francúzsku hudbu dala tichšie lebo so starkou chceme spať. Bolo asi desať alebo jedenásť hodín večer. Mama si spokojne sedela v kuchyni, hrala pasians, fajčila cigaretu za cigaretou a popíjala vínko.
Edithin hlas bol úžasný. Keď som vstúpila do kuchyne, na chvíľu som si k nej sadla a započúvala sa. Nerozumela som francúzštine a tak som požiadala mamu, aby mi niečo preložila z jej textov. S nadšením mi porozprávala aká úžasná speváčka a žena to bola. Snažila sa po medzi jej pospevovanie občas preložiť nejakú tu slohu a vždy s úsmevom a rozžiarenou tvarou sa pohrúžila spať do hry.

Ako jednu z mala ikon mojej mamy som si zapamätala hlavne Edith. Z maminho výrazu na tvári som si vryla do hlavy, že to musí byt silná žena, ktorá je hodná obdivu. Jej hlas a podanie piesní vo mne tento názor potvrdzovali. Roky som sa s piesňami Edith Piaf už nestretla. Jedného dňa som dostala od kamarátky nejakú hudbu do počítača a medzi iným tam bol aj jej celý album. Okamžite som si ho zaradila medzi najobľúbenejšie. Spomienky na moje prvé stretnutie s jej hudbou mi pripomínali detské časy. A tak som žila ďalej s utkvelou predstavou o Edith a mojej mame.
Cestujúc v električke za starkou som si všimla na billbordoch veľkými písmenami napísané Edith Piaf. Zbystrila som pozornosť a uvedomila si, že do kín prišiel film o NEJ.
Zaujímalo ma čo to bolo vlastne za človeka, ku ktorému moja mama tak vzhliadala. A tak som sa rozhodla isť do kina a konfrontovať sa s pravdou.

Jej príbeh ma prekvapil, očakávala som totiž niečo úplne iné. Čakala som ženu, ktorá si so sebazaprením a ťažkosťami vydrela a zaslúžila si svoju slávu. Asi ženu, ku ktorej by som bola ochotná vzhliadať ja.

Opak bol pravdou. Dievča z ulice, škaredé, bez štipky elegancie a šarmu, ktoré sa vďaka iným dostalo k sláve. Keby nemala tvrdých učiteľov, nikdy by z nej nič nebolo. Jediné, čo mala bol jej hlas.
Je pravda, že mala ťažké detstvo. Toľko som sa dozvedela aj z úst iných, ktorí už čo to o nej vedeli. Matka sa o ňu nestarala, chvíľu vyrastala u babky, ktorá bola boderlmama, potom s otcom cirkusovým akrobatom žila v cirkuse. Neskôr na ulici a zarábala si pouličným spevom. A tak spievajúc na ulici ju objavil hudobný impressario, ktorý jej poskytol nový život.
Okrem spevu ju životom naďalej sprevádzal aj chľast. Keď nespievala tak chľastala, keď nechľastala a nevyvádzala, spievala.
Rokmi nadobudla neskutočnú slávu, primerane k nej sa aj správala – arogancia, panovačnosť a egoizmus. Jediný záchytný bod v jej živote sa stala láska. V momente keď našla „toho pravého“ akoby jej život nadobudol iný rozmer. Bola jemnejšia, krajšia a ženskejšia, ale priateľ alkohol ju neopustil. Každého, kto si vypočuje jej šansóny o láske, premkne neskutočná precítenosť, akoby jej v ňom zachytila celu podstatu lásky.
A potom sa zrazu všetko zvrtlo. Ten pravý zo dňa na deň umrel a jej sa stratil zmysel života, vytratila sa podstata bytia. Mala mnoho milencov a mužov ale jediné, čo ju neopustilo bol alkoholu a neskôr morfium, ktoré užívala proti bolestiam.

Miesto boja sa Edith vzdala a utápala sa opojnými pocitmi náhradných lások. Ku koncu jej života, vyzerala ako troska - umrela ako 48 ročná.
Priam zdesená som odchádzala z kina s myšlienkou na fakt, že tie dve ženy sú si ozaj podobné. Každá v inej dobe, možno s trochu iným životom, ale s rovnakým osudom.

andrea svitekova

andrea svitekova

Bloger 
  • Počet článkov:  49
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Moje "racio" ma raz zabije... Zoznam autorových rubrík:  PoéziaExperimenTSúkromné úvahyNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu